Mașini cu girofar pentru SIE și STS: O necesitate sau un exces?
Într-o mișcare care a stârnit controverse, Serviciul de Informații Externe (SIE) și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) ar putea primi dreptul de a utiliza mașini cu girofar pentru acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență. Această propunere a fost depusă în procedură de urgență de către șeful Comisiei juridice din Senat, liberalul Cristian Niculescu Țăgârlaș.
De ce SIE și STS au nevoie de girofar?
Pe scurt, argumentul principal este că, deși operațiunile SIE se desfășoară în străinătate, multe dintre activitățile conexe și suport au loc în România. În consecință, pot exista situații în care este necesară transmiterea în regim de urgență a unor informații clasificate către beneficiarii legali sau transportarea urgentă a valizei diplomatice până la momentul în care ajunge să depășească granițele țării.
Cine mai are dreptul la girofar?
În prezent, doar autovehiculele poliției, jandarmeriei, poliției de frontieră, Autorității Vamale Române, ANAF, ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Salvamont și Salvaspeo, MApN, unităților speciale ale SRI și SPP, Administrației Penitenciarelor și procurorilor din Ministerul Public au dreptul să folosească girofar cu lumina albastră.
Utilizare excesivă sau necesară?
Proiectul de lege susține că SIE are ”un număr restrâns de autoturisme dotate cu astfel de semnale luminoase, iar situațiile în care este necesară deplasarea în regim de urgență sunt limitate, sens în care nu se poate pune problema unei utilizări excesive”. Însă, această afirmație rămâne la latitudinea interpretării publicului și a experților în domeniu.
Implicațiile pentru trafic
Codul rutier prevede că lumina albastră obligă participanții la trafic să acorde prioritate de trecere. Așadar, extinderea dreptului de a folosi girofarul la SIE și STS ar putea avea implicații semnificative pentru dinamica traficului rutier.
Sursa: Top Secret Craiova