Telefoanele mobile în școli: Un război pe care l-am pierdut deja?
Într-o lume în care tehnologia este omniprezentă, școlile se luptă să găsească un echilibru între a permite elevilor să aibă acces la tehnologie și a menține un mediu de învățare eficient. În acest context, Ministerul Educației din România a pus în dezbatere publică un proiect de modificare a Statutului Elevului, care aduce în prim plan problema utilizării telefoanelor mobile în timpul orelor de curs.
Statutul Elevului: O nouă abordare
Conform proiectului, angajații școlii pot lua telefonul unui elev dacă acesta îl folosește în timpul orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara școlilor. La finalul cursurilor, cel care a preluat telefonul elevului este obligat să îl returneze către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevii majori, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ.
Excepții și condiții
Există totuși excepții. Telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice pot fi utilizate în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor, sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. În caz contrar, nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ.
Modificări în Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ
În plus, proiectul ce modifică Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) propune eliminarea prevederii care spune că “pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.”
Legea învățământului preuniversitar
În ceea ce privește Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, aceasta stabilește că este interzisă utilizarea telefonului pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. În învățământul liceal, regulamentul intern al unității de învățământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menționate în întreaga sau doar o parte din incinta unității de învățământ, precum și în timpul activităților care se desfășoară în afara acesteia.
În concluzie, utilizarea telefoanelor mobile în școli continuă să fie un subiect de dezbatere. În timp ce unele școli încearcă să limiteze utilizarea acestora, altele încearcă să le integreze în procesul de învățare. Cu toate acestea, este clar că tehnologia a devenit o parte integrantă a vieții noastre și că trebuie să găsim modalități de a o folosi în mod eficient și responsabil în educație.
Sursa: Realitatea.net