Fișa de feedback – o sabie cu două tăișuri în educație?
Într-o lume în care vocea elevilor devine din ce în ce mai puternică, Statutul Elevului a integrat recent fișa de feedback, un instrument care îi permite tânărului să-și exprime părerea despre profesori într-un mod anonim. Deși această măsură a fost în vigoare de trei ani, aplicarea ei a fost limitată. Acum, se speră că va deveni un instrument de evaluare folosit pe scară largă. Dar este oare acest lucru un pas înainte sau unul înapoi pentru sistemul educațional?
Anonimatul – un aliat sau un dușman?
Corneliu Riegler, profesor de Istorie la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc” din București, vede în această măsură o oportunitate de îmbunătățire a comunicării între elevi și profesori. „Anonimatul este perfect. Este important ca problemele să fie semnalate fără teama de repercusiuni. Problemele contează, nu cine le semnalează,” a declarat Riegler. Cu toate acestea, el avertizează asupra unor potențiale riscuri asociate cu această măsură.
Feedback-ul elevilor – o evaluare obiectivă sau subiectivă?
Riegler atrage atenția asupra faptului că unii elevi ar putea aprecia mai degrabă profesorii care nu impun rigori academice, ci care oferă note mari. De asemenea, el a observat că unii elevi nu înțeleg termenii folosiți în chestionarele de feedback, ceea ce poate influența rezultatele. „Am întâlnit situații în care elevii nu înțelegeau întrebările din chestionar și, prin urmare, răspundeau necorespunzător. Acest lucru poate distorsiona evaluarea reală a activității didactice,” a explicat Riegler.
Feedback-ul pozitiv – o recompensă sau o capcană?
Un alt aspect îngrijorător este că profesorii ar putea deveni mai toleranți pentru a evita feedback-ul negativ, ceea ce ar putea afecta calitatea educației. „Un profesor care nu este implicat suficient poate fi pe placul tuturor, dar acest lucru nu este benefic pe termen lung. Există riscul ca măsura să ducă la o scădere a standardelor educaționale,” a spus Riegler.
Fișa de feedback – cum funcționează?
Fișa de feedback conține 16 afirmații la care elevii trebuie să răspundă pe o scală de la 1 la 5, unde 1 înseamnă „în foarte mică măsură” și 5 „în foarte mare măsură”. Întrebările vizează aspecte precum claritatea explicațiilor, motivarea participării elevilor și utilizarea tehnologiei. De asemenea, fișa include două câmpuri pentru răspunsuri deschise, unde elevii pot exprima liber ce și-ar dori să se schimbe sau pot adresa un mesaj personal profesorului.
Feedback-ul – o oportunitate sau o amenințare?
Măsura a fost primită diferit în rândul profesorilor, dar este văzută ca un pas important spre îmbunătățirea educației. Însă, implementarea acestei măsuri va trebui monitorizată atent pentru a asigura că feedback-ul este utilizat constructiv și că nu se transformă într-un instrument de presiune asupra dascălilor.
Sfaturi pentru elevi și profesori
Organizația Mondială a Sănătății recomandă elevilor să ofere feedback sincer și constructiv și să folosească această oportunitate pentru a contribui la îmbunătățirea procesului educațional. De asemenea, profesorii sunt încurajați să accepte feedback-ul ca pe o oportunitate de creștere și să utilizeze aceste informații pentru a adapta și îmbunătăți metodele de predare.
Introducerea fișei de feedback în Statutul Elevului marchează un nou pas în direcția unei educații mai interactive și mai responsabile, dar succesul acestei inițiative va depinde de modul în care va fi aplicată și gestionată în școlile din România.
Sursa: Realitatea.net